Головна Аналітика Євро-2012: правові пастки для уболівальників

Вівторок, 15 травня 2012, 20:45

Євро-2012: правові пастки для уболівальниківСтадіони побудовані, дороги модернізовані, аеропорти практично завершені – менш ніж через місяць в Україні стартує фінал Чемпіонату Європи з футболу Євро-2012. Але парламентарії досі дискутують про внесення змін до законопроектів, що стосуються проведення чемпіонату, готельєри в очікуванні легких грошей не можуть стримати свої апетити відносно цін на проживання уболівальників, а НБУ так і не врегулював правила обміну валюти іноземцями. Як мовиться, Welcome to Ukraine!

Велено не пущать

Запеклі дебати парламентаріїв при обговоренні того чи іншого законопроекту в Україні вже звично вважаються нормою. Проте напередодні чемпіонату вони справді перетворюються у відкритий розподіл повноважень з "перетягуванням каната". При цьому прийняття деяких законопроектів може мати і зовсім несподіваний ефект - Україна стане менш доступною для іноземців.

Зокрема, народний депутат Володимир Олійник представив на розгляд ВР законопроект "Про внесення змін до деяких законів України щодо прийняття рішення про заборону в'їзду в Україну" № 10205. Документом пропонується надати право забороняти в'їзд в Україну іноземцям та особам без громадянства не тільки СБУ, міграційній служби та прикордонникам, як є нині, а й міліції. Деякі фахівці впевнені, що в разі прийняття таких змін мова може йти про додаткове обмеження права на пересування. Автор же проекту вважає, що в Україну під "Євро-2012" приїде набагато більше іноземців, ніж зазвичай, тому правоохоронцям слід пильно стежити за тим, щоб не пустити на територію країни осіб, перебування яких суперечить інтересам охорони громадського порядку, здоров'я і захисту прав громадян. У зв'язку з цим, нібито, було б доречно розширити перелік структур, які мають право забороняти іноземцям в'їжджати в Україну або звертатися до суду з позовом про видворення тих, хто вже знаходиться в нашій країні, наприклад, футбольних вболівальників, які порушують порядок.

На сьогодні затриманням іноземців, які проникли на територію Україну, займається Служба безпеки України, але, на думку ініціатора нововведень, вона нечисленна і не в силах "промоніторити" таку кількість в'їжджають іноземців. У МВС погоджуються з доцільністю наділення їх структур запропонованими повноваженнями. "Ми будемо отримувати відповідну інформацію від зарубіжних колег про тих вболівальників, які грубо порушували порядок на попередніх матчах. Зараз існує процедура через прикордонну службу, через СБУ. Але вона тривала і може перешкодити виконанню судових рішень щодо недопущення конкретних футбольних хуліганів на матчі Євро-2012 ", - заявив представник МВС Володимир Поліщук.

Як випливає з пояснювальної записки до законопроекту, останнім часом мігранти все частіше проникають в Україну, щоб використовувати її територію як транзитну на шляху до країн Західної Європи, а також для легалізації в Україні на невизначений час шляхом використання статусу біженця, студентських та інших каналів. Також мігрантами створюються етнічні злочинні угруповання. На думку експертів "Судово-юридичної газети", автори законопроекту недостатньо пояснили, навіщо потрібно розширювати повноваження міліції. Їх пояснення є лише набір типових міфів. Євро-2012 пройде, а закон залишиться. І МВС, посилаючись на ситуацію перед чемпіонатом, матиме повноваження не допускати людей на територію Україну. Крім іншого, пропоновані зміни фактично дублюють чинне законодавство, оскільки роботу міграційної служби сьогодні і так координує Міністерство внутрішніх справ.

Тиша на трибунах!

Бурхливу реакцію викликав і законопроект депутата Вадима Колесніченка "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (щодо забезпечення громадського порядку та безпеки до, під час і після проведення футбольних матчів) від 29.12.2011 № 9662. Крім іншого, документом планується внести зміни в Кодекс про адміністративні правопорушення, доповнивши його ст. 173-4. Відповідно до норми, скандування гасел ксенофобського, расистського, антисемітського, дискримінаційного характеру або демонстрація плакатів, банерів, прапорів, штандартів, в т. ч. політичного характеру, та інших носіїв, що зачіпають честь і гідність офіційних осіб, арбітрів, які проводять спортивні змагання, команди суперника, уболівальників команди суперника або інших осіб до, під час і після проведення спортивних змагань будуть переслідуватися за законом. Подібні порушення тягнуть за собою накладення штрафу від 10 до 20 НМДГ (170 - 340 грн), або громадські роботи на строк від 40 до 60 годин, або виправні роботи на строк від одного до двох місяців з відрахуванням 20% заробітку, або адмінарешт терміном до 15 діб. Внесення на територію спортивної споруди піротехнічних виробів (петард, фаєрів, димових пристроїв, бенгальських вогнів та ін небезпечних пристроїв) тягне за собою накладення штрафу до 340 грн.

На думку автора, безвідповідальність осіб, які порушують громадський порядок і громадську безпеку, тягне за собою погіршення іміджу нашої держави. Тому для забезпечення належної громадської безпеки та громадського порядку до, під час і після масових спортивних змагань, особливо в контексті проведення на території Україні фінальної частини Євро-2012 з футболу, і потрібні зміни до КУпАП.

Також пропонується внести зміни до Закону України "Про особливості забезпечення громадського порядку та громадської безпеки у зв'язку з підготовкою та проведенням футбольних матчів". Цими змінами, зокрема, передбачено, що всередині спортивної споруди необхідно мати приміщення для розміщення працівників МВС для негайного реагування у випадку виникнення ситуації, що загрожує громадському порядку і громадської безпеки, а також окреме приміщення для тимчасового утримання правопорушників на час проведення змагань.

У свою чергу, заступник голови ВР Микола Томенко заявляє, що такі законодавчі ініціативи влади щодо забезпечення громадського порядку під час Євро-2012 не захищають, а ігнорують інтереси вболівальників. Адже вжиті в законопроекті терміни "ксенофобія", "антисемітизм", "расизм" і "дискримінація" повинні мати чітке законодавче визначення, інакше при застосуванні на практиці положення закону можуть інтерпретуватися довільно, що призведе до порушень прав громадян. "У разі прийняття цього проекту забороні підлягатимуть, в першу чергу, скандування, плакати або прапори, які не сподобаються високим чиновникам, а межі чиновницької фантазії уявити важко. Так само, як важко уявити свято футболу без яскравих прапорів, гучних скандувань, гасел і т. п. ", - заявляє М. Томенко.

Авторські права не в рахунок?

За словами начальника відділу правового забезпечення та захисту прав управління промислової власності Державної служби інтелектуальної власності Інни Шатова, торгові марки УЄФА не може використовувати ніхто, крім самого УЄФА та його комерційних партнерів. Недивлячись на це, в Україні зафіксовано близько 240 випадків порушення прав Союзу футбольних асоціацій, а з наближенням турніру кількість протиправних дій тільки збільшується. За словами юристів, щомісяця доводиться реагувати на 3-4 таких випадки. Нерідко авторськими правами нехтують туристичні агентства, банки, ресторани. Багато випадків порушення прав УЄФА, починаючи з ввезення туалетного паперу "Євро-2012" і закінчуючи столовими сервізами, зафіксовано на митниці.

Для надання УЄФА додаткових гарантій захисту авторських прав в парламенті зареєстровано урядовий законопроект "Про права інтелектуальної власності та репутації Об'єднання європейських футбольних асоціацій" № 10267. Втім, експерти "Судово-юридичної газети" відзначили безліч недоліків проекту і вважають, що чинного законодавства цілком достатньо, щоб захистити права УЄФА, адже жодна країна, в якій проходила футбольна першість, не брала подібних законів. У ньому, зокрема, пропонується заборонити уболівальникам мати або використовувати будь-які рекламні чи комерційні матеріали, в т. ч. документи, листівки, бейджики, вивіски, транспаранти і головні убори, а персоналу служб безпеки надається право не допускати на стадіон або виводити зі стадіону осіб, які мають такі матеріали. Виходить, що по цій нормі (у разі її прийняття) співробітники служб безпеки можуть заборонити входити на стадіон у бейсболці з емблемою будь-якої фірми, або, наприклад, у футболці з написом Аdidas.

Значні проблеми можуть виникнути і у суддів при застосуванні, здавалося б, позитивної норми цього законопроекту про скорочення розгляду спорів за участю УЄФА до 15 днів. Справа в тому, що для слухання справи про порушення інтелектуальної власності необхідно проводити судову експертизу, а вона може затягнутися надовго. Як наслідок, судді не зможуть укластися в терміни.

"Суд біля каси" скасували

У липні минулого року ВР прийняла ЗУ "Про особливості провадження у справах про адміністративні правопорушення в період проведення фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу в Україні" № 3568-VI, який передбачав скорочену процедуру провадження у справах про адмінправопорушення, скоєних під час проведення масових спортивних або інших культурно-видовищних заходів. Відповідно до цього документа, справи про деякі адміністративні правопорушення (зокрема, дрібних крадіжках, хуліганство), скоєних на стадіоні, повинні розглядатися на його території в спеціально обладнаних для цього приміщеннях протягом доби.

Дійсно, згідно зі світовою практикою, розгляд справ про вчинення відповідних адміністративних правопорушень під час проведення таких спортивних заходів проходить за скороченою процедурою. Широко практикується розгляд справ цієї категорії безпосередньо на території спортивної споруди, оскільки через величезну кількість вболівальників і перевантаженості транспортного сполучення доставка правопорушників в приміщення суду в деяких випадках є неможливою. Але в березні цього року парламентарії дали зворотний хід цієї законодавчої норми. За словами ініціатора змін народного депутата В. Олійника, такі норми унеможливлюють виконання вимог процесуального законодавства, що стосуються автоматичного розподілу справ. Крім цього, складно буде реалізувати право іноземців на використання рідної мови під час судового розгляду. "Це може мати провокаційний характер: затримали, повели в підвальне приміщення, потім там же проходить суд. А вболівальники можуть піти виручати своїх і т. д. Слід всі ці процедури розмежувати. Якщо потрібно когось притягнути до відповідальності, це можна робити за межами спортивної установи - за метрів 100, 300, 400, але це має принципово важливе значення, щоб не спровокувати масові заворушення ", - упевнений депутат.

У підсумку Президент України підписав Закон "Про внесення змін до закону "Про особливості провадження у справах про адміністративні правопорушення в період проведення фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу в Україні" від 22.03.2012 № 4601-VI. Згідно з його положенням, з чинного закону виключається норма про розгляд справ про адмінправопорушення, скоєні на території спортивної споруди під час проведення масового спортивного або іншого культурно-видовищного заходу, безпосередньо на території спортивної споруди у спеціально обладнаних приміщеннях. Таким чином, такі справи все-таки будуть відправляти в звичайні суди.

Обміняйте, хто може ...

23 вересня 2011 набула чинності Постанова НБУ "Про затвердження Змін до Інструкції про порядок організації та здійснення валютно-обмінних операцій на території України" від 11.08.2011 № 278 (далі - Постанова № 278), що викликало широкий резонанс громадськості. Цією постановою Нацбанк зобов'язав банки та фінансові установи здійснювати операції з купівлі-продажу валюти і дорожніх чеків лише за умови пред'явлення документа, що посвідчує особу (в більшості своїй обмінні пункти приймають тільки паспорт).

Як роз'яснюють в НБУ, така перевірка резидентності фізичних осіб відповідає рекомендаціям міжнародної Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF) та приведена у відповідність до вимог законодавства України про запобігання та протидію легалізації доходів, отриманих злочинним шляхом. Все б нічого, українці змирилися з такою необхідністю і слухняно пред'являють паспорти при валютообмінних операціях. Але от як бути нерезидентам?

Відповідаючи на це питання "Судово-юридичної газети", банкіри зі спокійною душею надали ряд нормативно-правових документів і заявили, що сьогодні в цій сфері ... проблем не існує. Фінансисти керуються законами "Про банки і банківську діяльність" від 07.12.2000; "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванні) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансування тероризму" від 28.11.2002; "Про платіжні системи та переказ грошей в Україні" від 05.04.2001. Крім цього, при обміні валюти громадянами інших країн діє ряд постанов Правління НБУ.

Отже, згідно з офіційною позиції, при валютно-обмінних операціях іноземці, які постійно проживають в нашій країні, повинні пред'явити касиру паспортний документ з відміткою про наявність дозволу на постійне проживання. Іноземці, які тимчасово перебувають в Україні (нерезиденти), повинні пред'явити акредитаційну картку акредитованих в МЗС Україні співробітників дипломатичних представництв, консульських установ іноземних держав, міжнародних організацій та їхніх представництв, представництв держав при міжнародних організаціях, що мають штаб-квартиру в Україну, або ж паспортний документ громадянина іншої держави при наявності візи (або без неї - в разі безвізового режиму). Особи без громадянства, які постійно проживають в нашій країні, повинні пред'явити посвідчення особи без громадянства для виїзду за кордон, виданий в Україну (термін дії посвідчення - три роки). Тимчасово перебуваючі в Україні пред'являють паспортний документ за наявності візи (або без неї - в разі безвізового режиму) та свідоцтва на тимчасове проживання.

При цьому особам-нерезидентам дозволено тільки зворотний обмін раніше зданої валюти. "Зворотний обмін" банкіри пояснюють просто: якщо іноземець приїхав і продав в Україні 10 рублів, 10 доларів та 10 євро, при від'їзді він має право придбати не більше все тих же 10 рублів, 10 доларів та 10 євро. Таким чином, при зворотному обміні фізичною особою-нерезидентом невикористаної готівкової гривні в касі додатково вимагатимуть документи, що підтверджують походження української валюти: квитанцію про здійснення валютно-обмінної операції - Форма № 377-К, довідку-certificate (форма № 377) і чек банкомата.

Втім, це "як належить" ... на перевірку виявилося, що в більшості обмінників касири обмежуються фразою "Ми не обмінюємо валюту іноземцям". У світлі наближається Євро-2012 така ситуація, швидше за все, загрожує стати критичною. Нескладно уявити, якою буде реакція наших гостей і перше враження про Україну. Єдиним порятунком в цій ситуації, напевно, можуть стати банкомати, за допомогою яких іноземці зможуть поміняти валюту - правда, з "драконівською" комісією і з огляду єдиної альтернативи обмінників - з кілометровими чергами. До слова, таких банкоматів у Києві - не більше 20.


Слід зазначити, що, за прогнозами Держтуризму, під час проведення чемпіонату з футболу очікується істотне збільшення потоку іноземних туристів (до 1,4 млн чоловік, що на 30-40% більше рівня 2011 р.). У зв'язку з таким пожвавленням динаміки істотно розшириться продаж нерезидентами іноземної валюти. За оцінкою НБУ, надходження інвалюти складуть близько $ 1 млрд. Тому досить логічним виглядає пропозиція деяких банківських асоціацій про спрощення процедури купівлі інвалюти у фізосіб (хоча б на період проведення Євро-2012). Більш того, спрощення режиму покупки валюти сприятиме не тільки створенню умов для зменшення дефіциту платіжного балансу, а й недопущення активізації тіньового сегмента валютного ринку, у т. ч. виключить криміногенні випадки при обміні іноземними туристами валюти поза банками, у так званих мінял.

Проживання: дорого і сердито

Надзвичайно гостро стоїть і житлове питання. Незважаючи на обіцянки чиновників розібратися з готельєрами, ситуація з непомірно завищеними цінами на проживання в українських готелях у період проведення Євро-2012 залишається критичною, що викликає обурення керівників УЄФА та відлякує вболівальників, які хочуть відвідати футбольні матчі в Україні.

Тетяна ПАШКОВСЬКА
 Судово-юридична газета (http://sug.kiev.ua) № 18, 14-20 травня 2012