Головна Аналітика Неякісна річ: ремонт, обмін, повернення?

Субота, 01 жовтня 2011, 21:15

Захист прав споживачівКому не знайоме почуття розчарування, коли нова річ, не встигнувши подарувати задоволення від володіння нею, розпадається на очах, не прослуживши і декількох днів? Але як правильно вчинити: віддати забуттю неприємність, сподіваючись на вселікуючий час? Або діяти, намагаючись обміняти, відремонтувати, врешті-решт, повернути гроші за неякісну обновку?

Перш за все, запитайте себе, чи належним чином використовувалася та чи інша річ? Адже якщо в лакових туфлях відбувалися забіги по асфальту, а в легкому плащику зі шкірозамінника - прогулянки в 20-градусний мороз, скаржитися на те, що туфлі стерлися, а плащ потріскався - моветон. Це як мінімум. Як максимум, така носка - це порушення умов експлуатації. Так що в подібній ситуації закон вам не допоможе. Та й гарантійний термін, тобто період, протягом якого виробник (продавець) бере на себе зобов'язання про здійснення безоплатного ремонту або заміни відповідної продукції, не буде діяти.

З іншого боку, бувають ситуації, коли, пройшовши два десятки метрів в сонячний осінній день, господиня струнких ніжок з досадою виявляє, що у нових туфель відпав каблук. У такому випадку не варто випробовувати жалість до тих, хто продав неякісний товар. Не бійтеся бути наполегливими, але все ж не переборщіть з емоціями, коли на законне прохання відремонтувати взуття або повернути гроші піде роздратоване "ні".

Обмін, повернення, ремонт

Отже, в яких випадках предмет гардероба можна відремонтувати (обміняти), а в яких - повернути, отримавши назад вартість покупки? Відповідно до норм ст. 8 ЗУ "Про захист прав споживачів", у разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків споживач має право вимагати: пропорційного зменшення ціни, безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк, відшкодування витрат на усунення недоліків товару.

У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника (продавця або виконавця), підтверджених за необхідності висновком експертизи, ви як споживач маєте право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми або заміни товару на такий же або аналогічний з числа наявних у продавця (виробника). І нехай вас не лякає формулювання "розірвання договору". Закон чітко дає зрозуміти, що має на увазі під договором усну або письмову угоду між споживачем і продавцем (виконавцем) про якість, терміни, ціну та інші умови, за яких реалізується продукція. А підтвердженням, наприклад, усної угоди може служити квитанція, товарний або касовий чек, квиток, талон або інший документ.

Недолік недоліку різнь

Необхідно розуміти різницю між просто недоліком і істотним недоліком, оскільки від цього залежить, на що ви маєте право, а на що ні. Під істотним розуміється недолік, який робить неможливим чи недопустимим використання товару відповідно до його цільового призначення, якщо він виник з вини виробника (продавця, виконавця) і якщо після його усунення проявляється знову з не залежних від споживача причин і при цьому наділений хоча б однією з таких ознак: він взагалі не може бути усунутий, його усунення потребує понад чотирнадцять календарних днів, він робить товар суттєво іншим, ніж передбачено договором.

Під просто недоліком розуміється будь-яка невідповідність продукції вимогам нормативно-правових актів і нормативних документів, умовам договорів або вимогам, що пред'являються до продукції, а також інформації про продукцію, наданій виробником (виконавцем, продавцем).

Грубо кажучи, якщо постійно відвалюється каблук через те, що неправильно сконструйована підошва, це буде істотним недоліком. А от якщо на брюках розходиться блискавка, це можна кваліфікувати як недолік - з усіма витікаючими наслідками. Тому дуже важливо по можливості на ранньому етапі визначити, з яким недоліком ви маєте справу - це і час заощадить, і допоможе відразу визначитися з вимогами щодо продавця (виробника).

Дотримання термінів

Важливо також знати і пам'ятати, що при наявності товару вимога споживача про його заміну підлягає негайному задоволенню. Однак у разі виникнення потреби в перевірці якості у виробника (продавця) є 14 днів. Правда, такий строк може бути встановлений сторонами і полюбовно. Якщо ж товар відсутній, вимога споживача про його заміну підлягає задоволенню у двомісячний термін з моменту подачі відповідної заяви. Якщо ж задовольнити вимогу про заміну товару у встановлений строк неможливо, споживач має право за своїм вибором пред'явити продавцю інші вимоги - наприклад, пропорційного зменшення ціни.

Обмін одягу і взуття, як і їх безкоштовний ремонт, проводиться в рамках гарантійного терміну. Обчислення такого строку починається не з моменту покупки, а з настанням сезону. Тому, купивши, наприклад, сандалі взимку, можна не переживати, що після декількох місяців, тобто до настання сезону разом зі снігом розтане і можливість обміняти або відремонтувати річ, в якій були виявлені дефекти. Споживачеві також необхідно пам'ятати, що при виконанні гарантійного ремонту гарантійний строк збільшується на час ремонту. І зазначений час обчислюється від дня, коли споживач звернувся з вимогою про усунення недоліків. А ось при обміні товару його гарантійний строк обчислюється заново від дня обміну.

Однак таке положення Закону не слід розглядати як вирок. Споживач все-таки має право пред'явити виробнику (продавцю) вимогу про безоплатне усунення недоліків товару після закінчення гарантійного терміну. Ця вимога може бути пред'явлена протягом установленого терміну служби, а якщо такий не встановлено - протягом десяти років, якщо в товарі було виявлено недоліки (істотні недоліки), допущені з вини виробника. Якщо ця вимога не задоволена протягом 14 днів (або іншого встановленого сторонами строку), споживач має право за своїм вибором пред'явити виробнику (продавцю) інші вимоги - наприклад, про заміну товару на такий же або аналогічний товар з числа наявних.

Якісний товар теж можна поміняти

Не варто думати, що якщо у товару немає недоліків, то повернути його або обміняти неможливо. Якщо товар вам просто не підійшов, наприклад, за кольором, фасоном, розміром, це і буде його недоліком, тобто причиною, по якій можна зробити заміну або повернення товару належної якості.

Припустимо, у столичному бутику була куплена кофта для родички, яка мешкає в іншому місті. Однак при примірці довгоочікуваного подарунка виявилося, що він замалий. У цьому випадку необхідно протягом 14 днів, не рахуючи дня купівлі, звернутися до магазину, де була придбана покупка, і попросити або повернути гроші, або обміняти на кофту більшого розміру. При цьому, звичайно, повинен бути пред'явлений чек, та й кофта повинна мати товарний вигляд. Тобто обмін товару належної якості провадиться, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом із проданим товаром. Тут слід уточнити, що повернути товар покупець може у випадку, якщо магазин не може його замінити. Однак практика показує, що для магазину що повернення, що обмін - ідентичні поняття. Тому якщо ви скажете в магазині, що товар вам не підійшов, нав'язувати вам його обмін ніхто не буде.

Нота бене
Не варто впадати у відчай, якщо загублений чек


Якщо ви втратили чек або квитанцію про оплату за товар, зневірятися не варто. Фахівці рекомендують звернутися до магазину з заявою видати вам копію чека. Якщо в торговельній точці використовувався касовий апарат, проблем при цьому взагалі бути не повинно, оскільки в наявності є контрольна стрічка, яка зберігається в бухгалтерії, і по дату продажу можна легко відновити чек.

Якщо відновити його все-таки не вийде, і магазин не прийме ваші претензії саме через відсутність чека, юристи радять через суд довести з допомогою свідків факт купівлі-продажу товару саме в цьому магазині, а вже потім пред'являти свої вимоги. Саме таке роз'яснення дає Пленум ВСУ № 5 від 12.04.96 "Про практику розгляду цивільних справ про захист прав споживачів", де прописано, що втрата зазначених документів (квитанції, товарного або касового чека або інших письмових документів, технічного паспорта або документів, які їх замінюють - прим. авт.), неотримання їх при придбанні товару чи неможливість їх відновлення не позбавляє споживача права доводити факт купівлі-продажу з допомогою свідків.

Джерело: http://sug.kiev.ua/